מערכת COL
|
יום ט"ו אב ה׳תשס״ג
13.08.2003
מיישמים הלכה למעשה בברזיל
מחזה כזה לא נראה בכל יום, במיוחד לא בברזיל. משאית גדולה נכנסת לחצר בית-המדרש להוראה בס' פאולו, והפועלים פורקים במקום מאה תרנגולים. זאת הכנה מעשית למבחן 'סמיכה' בהלכות מליחה וניקור עופות שעניין במידה רבה את כלי התקשורת הברזיאלים.
ראש המכון, השליח הרב שמאי ענדע שהוא גם רב קהילת חב"ד בעיר, הדריך את הבחורים יחד עם השוחט הרב אברהם-מאיר ברקש. קבוצת רבנים נכחה במקום כדי להשגיח ולהעיר לבחורים: הרב הרשל-לייב בעגון, הרב שלום-בער גורארי', הרב נח גנצבורג והרב מרדכי גרצינשטיין ממכון היכל שלמה בישראל.
השוחט הרב ברקש בודק את הסכין לעיני המצלמות
הרב ענדע עובר מתלמיד לתלמיד מסתכל, שואל שאלות להיות בטוח שהתלמידים מבינים את הסיבה לכל דבר ומה הטעם לכאלה חומרות, המלאכה רק מתחילה, על כל תלמיד להכשיר כעשרה עופות, לאחר הניקור וההדחה "יפה יפה" העופות נשרים במים, הרב ענדע מורה לכמה מהתלמידים להתחיל למלוח חלק מהעופות ששרו כבר מספיק זמן במים, לפני שהם מתחילים הוא מזכיר להם שוב כמה דינים מה'פרי מגדים', ומה שהאדמו"ר הזקן אומר על זה "ואנחנו כחסידי חב"ד, שאוכלים שחיטת ליובאויטש, צריכים לדעת כיצד לעשות זאת".
בקבוצה שמנקרת את העופות נמצא עוף עם אדמימות יתר בשוק, הרב ברקש נותן לתלמידים להכריע לפי הסימנים שלמדו, אם זה בכלל טריפה ואם זה קרה לפני השחיטה או אחר השחיטה, התלמידים אסרו את העוף ונימקו מדוע, הרב ענדע מקשיב מהצד ונראה שרווה נחת, במקרה אחר התלמידים הכריעו שהעוף כשר.
במשך כל תהליך ההכשרה זורמים למקום ידידי ותומכי המכון שמעונינים לראות במו עיניהם במה הם תומכים, בכל הזמן הזה התקשורת נמצאת במקום ומתעדת את האירוע.
התלמידים לומדים לפתוח את הקורקבן, ולאחר מכן לצלות את הכבד, וכמובן מליחה לצלי. עם סיום המלאכה התיישבו הרבנים להתראיין לתקשורת ולתת הסבר יותר מפורט על מהות השחיטה וההכשרה, דרך כלי התקשורת נחשפים אלפי יהודים לנושא הכשרות ומסיבה זו הרב ענדע משתדל להסביר את הנושא בצורה מאד ברורה.
רגע עוצר נשימה היה בעת שכתב הטלויזיה שאל את הרב ענדע האם התלמידים עברו את הבחינה המעשית. חיוך רחב עולה על פני הרבנים, לא מסתירים את הנחת שקיבלו היום, וכשחיוך על פניו הוא עונה, עכשיו התלמידים יודעים שתרנגול זה גם דבר גשמי.
הרב ענדע ממהר לעדכן בתוצאות הבחינה המעשית, את הרב יוסף פייגלשטוק, רב קהילת חב"ד בבואנוס-איירס בארגנטינה ואת הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי, רב נחלת הר-חב"ד בקרית-מלאכי שביקרו ובחנו את הבחורים לפני תקופה.
לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
7 תגובות
1.
עניינית ומכובדת
ט"ו אב ה׳תשס״ג
ברור לי שכל מומחה הוא מוממחה למקצועו אך כתבה כזו מי ערך? השימוש בלשון ניקור לא במקומה! ולפחות אם כבר הזכרתם פוסקים פרתו מי פוסק שכבד בצלייה זקוק למליחה ומתי?
2.
מכון לתפארת
ט"ו אב ה׳תשס״ג
למה לא משתמשים במלה ניקור?
ובהחלט לפי מנהג חב"ד מולחים קצת בצלי, צמוד לצליה.
ובהחלט לפי מנהג חב"ד מולחים קצת בצלי, צמוד לצליה.
3.
תגובה ל1
ט"ו אב ה׳תשס״ג
במליחה נוהגים, וכך אני חושב עושה הרב לנדא שעושים צמוד לצליה מליחה קצת,
4.
הלכות מליחה
ט"ו אב ה׳תשס״ג
בסימן ע"ג סעיף ה' הרמ"א כותב שנוהגים לעשות לכבד מליחה קצת.
5.
לכותב תגובה א'
ט"ו אב ה׳תשס״ג
אם למדת מליחה, כנראה שהגיע הזמן שתחזור על זה,
בהחלט יש פעולה בעופות שנקראת ניקור, וגם בענין מליחה נוהגים למלוח צמוד למליחה.
וכל הכבוד לרב ענדע, שכל דבר שהוא עושה הוא הולך עד הסוף.
בהחלט יש פעולה בעופות שנקראת ניקור, וגם בענין מליחה נוהגים למלוח צמוד למליחה.
וכל הכבוד לרב ענדע, שכל דבר שהוא עושה הוא הולך עד הסוף.
6.
אדמו"ר הזקן אומר?
ט"ז אב ה׳תשס״ג
"
ומה שהאדמו"ר הזקן אומר על זה "ואנחנו כחסידי חב"ד, שאוכלים שחיטת ליובאויטש, צריכים לדעת כיצד לעשות זאת".
"
הציטוט הוא מלשון אדמו"ר הזקן?!
ומה שהאדמו"ר הזקן אומר על זה "ואנחנו כחסידי חב"ד, שאוכלים שחיטת ליובאויטש, צריכים לדעת כיצד לעשות זאת".
"
הציטוט הוא מלשון אדמו"ר הזקן?!
8.
שמעתי פרוש
י"ז אב ה׳תשס״ג
שמעתי פירוש הממליך מלכים ולא המלוכה, הפירוש הוא שמולח ומולח ואע"פ כן לא נמלח כהלכה,
ויש לומר בדרך אפשר שאלו ואלו בשלשול משלשלים
ויש לומר בדרך אפשר שאלו ואלו בשלשול משלשלים