מערכת COL | יום כ"ג כסלו ה׳תשס״ד 18.12.2003

הנשיא בוש התרגש מנבואתו של הרבי

תחת הכותרת "חב"ד חוזרת לשורשיה", הגב' חגית ריטרמן מעיתון "בשבע" מביאה בגיליון השבוע ראיון מקיף וכתבה מרתקת על פעילות שלוחי חב"ד בעיר פטרבורג ברוסיה, לרגל "יום השנה לשחרורו מן הכלא הרוסי של מייסד התנועה, רבי שניאור זלמן מלאדי. אבל רק בעיר פטרבורג שברוסיה יצאו תלמידי בתי-הספר היהודיים לסיור בבית-הכלא שבו נאסר האדמו"ר הזקן". רבה הראשי של העיר, הרב מנחם-מענדל פבזנר, מספר לכתבת שביקרה בעיר על ההתעוררות היהודית בעיר שממנה החלה תנופת ההפצה של החסידות החב"דית.
הנשיא בוש התרגש מנבואתו של הרבי
הנשיא ג'ורג' ולורה בוש בפתח בית-הכנסת הגדול בפטרבורג. ברקע נראים: הרב הראשי לרוסיה, השליח הרב בערל לאזאר ורבה של פטרבורג, השליח הרב מענדל פבזנר
השבוע חגגה חסידות חב"ד ברחבי העולם את י"ט בכסלו, שנקרא גם 'ראש השנה לחסידות'. החסידים מכנים את היום הזה 'חג הגאולה' ואחד מהם אמר לי: "נו, תראי באיזה תאריך נגאלנו מסאדם חוסיין, זה יום של בשורות טובות". י"ט בכסלו הוא יום שחרור מייסד חסידות חב"ד ומחבר ספר התניא, רבי שניאור זלמן מלאדי, מהכלא הרוסי. 'אדמו"ר הזקן', כפי שמכנים אותו החסידים, נאסר בשנת 1798 בעקבות עלילה של מתנגדים ומשכילים שטענו בפני השלטונות שהכספים שהוא שולח לעזרת מתיישבי ארץ ישראל, שהיתה אז תחת שלטון טורקי, מיועדים בעצם לסיוע לטורקים העוינים את רוסיה. הכספים היו בעצם קרן צדקה שהרבי הקים לטובת המתיישבים בארץ. הוא הורה גם לחסידיו לתמוך בהם. הקרן קיימת עד היום ('קופת רבי מאיר בעל הנס') ומשפחות שנקלעות למצוקה כלכלית מסתייעות בה. את הנדוניה שקיבל, שהסתכמה בהון רב כיוון שחותנו היה מעשירי הדור, תרם לקניית כלי עבודה כגון מחרשות כדי להעביר יהודים למלאכה יצרנית. סיפור המאסר והשחרור, שבעקבותיו קיבלה תנועת החסידות תנופה אדירה, התרחש בעיר פטרבורג לפני יותר ממאתיים שנים, וחסידים מדברים על 'לפני פטרבורג ואחרי פטרבורג'. העיר בת ה-300, עיר של ארמונות, מוזיאונים ותיירות קיץ תוססת, שבעבר היתה בירת רוסיה, היא כנראה המקום המיוחד ביותר שחגגו בו השבוע את ראש השנה לחסידות. במוצאי-שבת התקיימה שם סעודת מלווה מלכה לנשות הקהילה היהודית וביום ראשון נערך מסע של תלמידים משלושה בתי-ספר יהודיים לכלא בו היה הרבי אסור. אחר הצהריים התקיים יום עיון בנושא החסידות שהיה פתוח לקהל הרחב ונלמד בו הקשר המיוחד לעיר פטרבורג. בערב נערכו התוועדויות – התכנסויות חסידים סביב שולחן עם כיבוד, 'משקה לחיים', שירה ולימוד. העגלה נתקעת, הסירה נעצרת החב"דניקים סיפרו השבוע בהתוועדויות כיצד הרבי, שנחשד במשלוח כספים לטורקים, הובל בעגלה שחורה שהייתה מיועדת למורדים במלכות. כשביקש, שש שעות לפני הדלקת נרות השבת, לעצור, סרבו מוביליו וצירי המרכבה נשברו. הממונה על המעצר ציווה להביא בעלי מלאכה מהכפר הסמוך כדי שיתקנו, אבל לאחר התיקון התמוטט אחד הסוסים ומת. כשהביאו מהכפר סוס אחר, הסוסים התאמצו אבל לא הצליחו להזיז את המרכבה. הממונה המבוהל ביקש מהרבי שיסכים להטיית המרכבה לצד הכביש, ושם עשו את השבת. אדמו"ר הזקן נכלא במבצר הפטרופבלי למשך חמישים ושלושה ימים, כמניין פרקי ספר התניא – תמצית תורת החסידות שחיבר לפני כן. הוא נחקר ב'מועצה החשאית', לשם הובל בסירה דרך נהר הנייבה. החסידים הזכירו בהתוועדויות גם את הנס שאירע כשהרבי ביקש לעשות קידוש לבנה: הפקיד שהוביל אותו סירב, ולפתע, הסירה נעמדה. אחר-כך, כשהסירה המשיכה לשוט והרבי ביקש לעצור כדי לסיים לברך, תבע ממנו הפקיד הרוסי ברכה בכתב ידו שתבטיח לו עושר. הרבי נתן לו פתק כפי שביקש, והפקיד אכן התעשר. הפתק, אגב, ממוסגר בזהב ונמצא אצל צאצאיו של הפקיד הרוסי. לחוקריו ענה הרבי בכתב ובאריכות, בשפה העברית, והן תורגמו לרוסית. הרב שלום בער לוין מניו-יורק, הספרן של הרבי מלובביץ', סיפר לי שבשנת 1988 הורה הרבי לחפש את כתב היד, ובשנת 1992 הוא נמצא. התשובות בנות המאתיים וחמש שנים בכתב ידו העברי מוחזקות כיום ברוסיה. קיימות עדויות שימים ספורים לפני פטירת המגיד ממזריטש, הוא קרא לתלמידו האהוב ואמר לו: 'זלמניו, י"ט בכסלו זה היום שלי ושלך'. המגיד ממזריטש נפטר בי"ט בכסלו ושנים אחר-כך, גם בי"ט בכסלו, רבי שניאור זלמן ישב בכלא ובעודו קורא את פסוק י"ט במזמור נ"ה בתהילים – "פדה בשלום נפשי..." – חרקה דלת תאו. הסוהרים הודיעו לו: 'אתה יוצא לחופשי'. הסיפור הזה נודע ממכתב ששלח למחותנו, רבי לוי יצחק מברדיצ'ב, בו ציין גם שניצל בזכות "הארץ הקדושה ויושביה", שכאמור תמך בהם. כשהרבי שוחרר, הודיעו לו השלטונות שהוא יכול להמשיך בפעולותיו ולגור בכל מקום שיחפוץ, אפילו בפטרבורג. מאוחר יותר עבר לעיירה לאדי, ומכאן כינויו – רבי שניאור זלמן מלאדי העיר של חב"ד ברוסיה יש כ-250 משפחות של פעילי חב"ד, 12 מהן בפטרבורג. מי שמנצח על המקהלה הפטרבורגית הוא הרב מנחם מנדל פבזנר (35), שליח חב"ד ורבה הראשי של העיר, שלרגל חג הגאולה נתן ל'בשבע' ראיון וסיפר על שליחותו בעיר הייחודית. פבזנר, יליד ניו-יורק, נמצא שם מקיץ 1992 עם אשתו שרה (32), גם היא מניו-יורק, וחמשת ילדיהם בני שנה וחצי עד 11, שלומדים במוסדות חב"ד ודוברים שלוש שפות: רוסית, אנגלית ועברית. שרה מנהלת בית-ספר יהודי (א' עד תיכון) ואחראית על פעילות הנשים. אביה היגר מרוסיה לארה"ב ב-1969. גם שני הוריו של מנחם מנדל הם יוצאי רוסיה. הם עזבו ב-1947, עברו דרך צרפת והתיישבו בניו-יורק ב-1951. חשבתי שזה המקור לרוסית שבפיו, אבל פבזנר סיפר שהוא נאלץ ללמוד את השפה בעצמו: "זיכרונות הוריי מרוסיה לא היו טובים. כשהם רצו שלא נבין, הם דיברו ביניהם רוסית, אז לא ידעתי מלה. אבל כשיש פעילות עם אנשים חייבים לדבר, ולמדתי תוך כדי". ומאיפה העברית השוטפת? "תודה, כנראה מהישיבה בניו-יורק. לא למדתי בארץ, הייתי רק בביקורים". הרבה תהפוכות עבר שם העיר. מסאנט-פטרבורג לפטרוגרד, אחר-כך לנינגרד ועם התמוטטות ברית-המועצות שוב פטרבורג. "יש אנקדוטה מפורסמת, שבנאדם אומר שהוא נולד בסאנט-פטרבורג, התחתן בלנינגרד והתגרש בפטרבורג. בזמן הצאר העיר היתה מחוץ לתחום המושב ואסור היה ליהודים לגור בה, מלבד יהודים שקיבלו רשות מיוחדת. "לחב"ד זו עיר מיוחדת כי כל אחד מהאדמו"רים ביקר כאן. הרבי הקודם, הריי"צ (רבי יוסף יצחק, האדמו"ר השישי של חב"ד), התגורר פה כמה שנים וגם הוא נאסר כאן ב-1927. כששינו את השם חזרה מלנינגרד לפטרבורג, הרבי אמר שזה אחד מהסימנים לכך שאנשים רוצים לשנות את מה שהקומוניזם עשה. לכן אנחנו אומרים שהשם של העיר קשור גם לנושא הגאולה. כתוב שמעיינות החסידות זו הכנה לגאולה, וזה התחיל אחרי מה שקרה כאן בפטרבורג". באתם מניו-יורק ואתם רגילים לתרבות לגמרי אחרת. בוודאי ויתרתם למען השליחות. אילו קשיים יש במגורים ברוסיה? "זה עולם אחר. הדבר שהכי קשה להתרגל אליו הוא שזו מדינה שהחיים בה קשים ורוב האנשים במצב קשה". כלכלית? "כלכלית, ואוטומטית זה פועל על המצב החברתי שלהם, על הרגשות שלהם, על מצב הנרווים שלהם. מי שגר בארה"ב יודע שאנשים שם פתוחים ולרוב שמחים, מלאי חיים. פה זה לא בדיוק ככה". אז לא רק מזג האוויר ברוסיה קר. "פוגשים את זה ברחוב כל יום". כיליד ניו-יורק, בטח זכית לדבר עם הרבי מלובביץ'. "בבר-המצווה שלי הייתי ביחידות. בשנים האחרונות הרבי כבר לא קיבל אנשים בנפרד אז נכנסו יחד, אבל זכיתי לשמוע הרבה התוועדויות בכל השנים שהייתי שם". האם משהו בשיחות האלה גרם לך יום אחד לקבל על עצמך משימה מורכבת כמו שליחות ברוסיה? "בהחלט, אני חושב שכל חסיד חב"ד יגיד לך שמה שהוא עושה היום זה בזכות מה שהוא שמע מהרבי או הבין מלימוד בשיחות של הרבי. אני זכיתי לשמוע כל שבת את הרבי מדבר ומסביר שזה מה שאנחנו חייבים לעשות: לחשוב על יהודי אחר, לנסוע לכל מקום כדי לקרב יהודים ליהדות". לבנות הכל מחדש מה כולל תפקיד שליח חב"ד בפטרבורג? "אחרי כל כך הרבה שנות קומוניזם ברוסיה, כמעט לא נשאר זכר לקהילה יהודית. צריך להקים כמעט הכל מחדש. אני אומר 'כמעט' כיוון שאפילו בשנות הקומוניזם נשארו אותם יהודים ששמרו על הגחלת היהודית. "בפטרבורג יש בין שמונים למאה אלף יהודים, ואנחנו צריכים להקים כאן הכל. אף שבמקומות גדולים כמו מוסקבה ופטרבורג תמיד התפללו בבית-כנסת, אנחנו צריכים לארגן מחדש את התפילות. צריך לדאוג לבריתות, חופות, לוויות, קבורה, חברה קדישה, וגם כל הסטרוקטורה של קהילה – מוסדות חינוך, פעילויות, הרצאות, מחנות קיץ. "חלק גדול מהעבודה שלנו קשור לפעילות חברתית והומניטרית. זאת מדינה שהמון אנשים בה, במיוחד הזקנים, צריכים עזרה. יש לנו מטבחים שמאכילים אנשים, השנה פתחנו בית לילדים נזקקים שההורים כבר לא יכולים להחזיק אותם, שאין שני הורים או בעיות אחרות. יש לנו שם יותר מ-150 ילדים. בחגים עושים חגיגות גדולות. אנחנו עושים להן פרסומת ומגיעים אלפי יהודים". תיארת פעילות חברתית ודתית, האם יש גם קירוב לחסידות? "הגישה של החסידות, גישה של אהבת ישראל ושמחה, מקרבת אנשים ליהדות. עכשיו, האם אנחנו חושבים שכל יהודי בסאנט-פטרבורג ייהפך לחסיד חב"ד בשנה הראשונה שלו? אנחנו לא חושבים". ערב הראיון חזר הרב פבזנר ממוסקבה, שעת טיסה מפטרבורג, לאחר שהשתתף בפאנל שעסק בקשר בין רבני ערים למנהלי בתי-ספר. "התאספו שם מנהלים ברשת 'אור-אבנר', שהנשיא שלה הוא לב לבייב. הוא תומך בכשבעים בתי-ספר בכל רחבי חבר-העמים. לבייב עושה כאן עבודת קודש". זה נכון שיש לו קשר חם עם חב"ד? "אני חושב שכן, אבל בעיקר זה קשר עם הפעילות של חב"ד". מה ההבדל? "הוא רואה את הפעילות, שהיא הדרך להשפיע על אנשים". איזו השפעה יש לפעילותכם על יהודי רוסיה? "להרבה יהודים לא עשו ברית מילה. יש לנו עכשיו אנשים מבוגרים בני 35-40 שעושים בריתות. מדובר באנשים שרחוקים מיהדות ופתאום נשמתם מתחילה להאיר". הרקטור מתעניין פבזנר מספר גם על יהודים שגרים באזור או באים מרחוק כדי ללמוד באוניברסיטה, מחליטים יום אחד להיכנס לבית-הכנסת כדי לראות פעם בחיים מה קורה שם בפנים, וכשהפעילים ניגשים אליהם, מתחיל תהליך של התקרבות ליהדות, לרוב הצטרפות לחב"ד. למשל אותו סטודנט שעשה לעצמו סימן: 'אם מישהו יזמין אותי לבית-הכנסת, אתעניין ביהדותי'. בסוכות הוא ראה בחור שלבוש כדתי ומחזיק משהו לא מוכר שנראה כענפים ירוקים ולימון. הבחור הבחין בו, ניגש אליו והציע לו לברך על ארבעת המינים. כיום, לאחר שלמד בארץ, שב הסטודנט לפטרבורג כדי להיות פעיל של חב"ד. או רקטור האוניברסיטה שחיפש דירה בפטרבורג ומצא אחת דווקא ליד בית-הכנסת. כשהעז ונכנס, ניגש אליו אחד הבחורים ודיבר איתו. כשהבחור הניח לו תפילין, הרקטור בכה. אחר-כך, בתהליך של תשובה, עשה ברית מילה – לדבריו בזכות הרבי מלובביץ' – ובחר בשם מנחם מנדל, על שם האדמו"ר השביעי. הוא נשא יהודייה מפטרבורג שהתקרבה אז ליהדות ונסע איתה לאחת המדינות בארה"ב, שם הוא, בין שאר עיסוקיו, פעיל מטעם חב"ד. על יחסם של הרוסים ליהדות רוסיה אפשר ללמוד, בין השאר, מכך שכשבמוזיאון השעווה בפטרבורג עיצבו בובות שעווה של מפורסמים, לא פסחו על דמותו של בעל התניא. "אנחנו לא ביקשנו מהם שיעשו את זה", אומר הרב פבזנר. "הם הכירו בכך שהוא היה איש גדול. בסוף בניית הבובה הם הגיעו אלינו כדי לבדוק שוב התאמה לתמונה וביקשו גם טלית. דרך אגב, המדריך שם אומר לתיירים: 'כל שנה, ביום שהרבי יצא מבית-הסוהר, התלמידים שלו עושים חגיגה – י"ט בכסלו'. "כמעט אין גילויי אנטישמיות. יש סיפורים כמו בכל העולם, אבל באופן כללי היחס לא רע. הנשיא פוטין מיודד עם הרב הראשי של רוסיה, בערל לאזאר, שהוא חב"דניק, ויש ראשי ערים שיש להם יחס חיובי למה שחב"ד מייצגת". כלומר? "חב"ד משתדלת בכל מקום וגם ברוסיה לאחד את הקהילה היהודית". זה מעניין, כי בעבר מי שהדגיש את יהדותו הסתבך. "כיום זה ההיפך. לפני שנה וחצי, כשנשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, היה ברוסיה, הוא הגיע לכאן בט"ו בסיוון, 75 שנה אחרי מאסר הרבי הריי"צ. תארי לך, בדיוק באותו יום הוא הגיע לבית-כנסת יהודי. אז הנה, למקום שהיתה בו רדיפת יהודים בא נשיא ומבקר בבית-הכנסת. "נשיא ארה"ב היה אמור להיות בבית-הכנסת שלנו עשרים דקות, אבל נשאר שעה. הוא נפגש עם ראשי הקהילות היהודיות ברוסיה ורצה לשמוע על חופש הדת. כאדם דתי, חשוב לו שאנשים יוכלו לחיות כדתיים איפה שהם נמצאים. כיהודים, דיברנו על המצב בישראל והוא אמר מילים קשות על מה שקרה שם אז, אף שאחר-כך הוא התחיל בקו אחר". מה הוא אמר לכם? "שהוא סומך על שרון שמשתדל לעשות, אבל על ערפאת הוא לא יכול לסמוך כי הפלשתינים לא אמינים". איך אתה מסביר את זה שהוא בא לעשרים דקות ונשאר פי שלוש? לוח הזמנים של אישים ברמתו צפוף ומוקפד. "האחראים על הביקור קבעו איתנו מראש שכשיגיע הזמן הם יעשו סימנים ואנחנו נבין שהוא צריך ללכת. אבל אנשיו ראו שהוא נהנה, אז הם עשו לנו סימן בידיים שיישאר. "לקחתי אותו לסיור בבית-הכנסת שלנו, שהוא מפואר. זה בית-הכנסת השני בגודלו באירופה. סיפרתי לו שבשנות השישים, כשהשלטונות הרשו לקבוצות מיוחדות להגיע, באו לרוסיה משלחות רבנים מארה"ב. פעם, כשחזרו, הם נכנסו לדבר עם הרבי שלנו אודות מה שראו, וסיפרו לו שבבית-הכנסת בלנינגרד יש חדר מלא ספרי תורה. הם שאלו אם כדאי להוציא את ספרי התורה למדינות בהן היהודים צריכים אותם, והרבי ענה להם שיבוא יום והיהודים ברוסיה יצטרכו אותם. הנשיא בוש אמר בהתרגשות רבה: 'זו ממש נבואה!'. בוש ידע שאתה ואשתך מארה"ב? "כן, והוא הזמין אותנו לבית הלבן כשניסע שוב לניו-יורק. באנו וכיוון שהוא היה עסוק באותו יום, פגשנו רק את אשתו – לורה". לא רע. "בטח. היא אמרה שהתפעלה מכך שבית-הכנסת שלנו מואר, עד אז הם ראו בתי-כנסת יותר חשוכים". הדולר של אדמונד ספרא בית-הכנסת הגדול, שלאחרונה שופץ, נקרא על שם אדמונד ספרא. "סיפור השיפוץ הוא השגחה פרטית", אומר הרב פבזנר. בימי הקיץ, כשנסע ברחובה הראשי של פטרבורג, הוא נכנס לאחד המלונות כדי לקנות משהו. בדיוק באותו רגע עברה בלובי משפחה שלא הכיר. הם הסתכלו עליו, ואז ניגש ראש המשפחה ושאל: "אולי אתה שליח חב"ד?". פבזנר הודה באשמה. "קוראים לי אדמונד ספרא", אמר האיש ופבזנר שמח שידע מי עומד מולו. "אני לא מכיר אותך", הוסיף ספרא, "ראיתי אותך לפני שתי דקות. אבל אם אתה שליח של הרבי, אני בטוח שאתה עושה דברים נכונים ושתצליח". ספרא מישש בכל כיסיו ולא מצא שום נייר כדי לכתוב עליו את מספר הטלפון של שליח חב"ד. פתאום, באחד הכיסים, הוא מצא משהו שמרגיש כמו פתק. הוא שלף את הפתק החוצה – וגילה שזה הדולר שקיבל מהרבי של חב"ד, הרבי מלובביץ'. פבזנר: "ספרא אמר: 'את הדולר שקיבלתי מהרבי אני לא משאיר באף מקום'. הוא נתן לנו כסף לשיפוץ בית-הכנסת הקטן. כעבור שנתיים, הגיע שוב עם אשתו, התקשר, והם באו לבית-הכנסת הגדול. אשתו התרגשה שם מאוד והם תרמו כסף לשיפוץ. אחרי שהוא נפטר המשפחה נתנה עוד כסף לשיפוץ האולם המרכזי". "מה שאנחנו תמיד חוזרים עליו בפטרבורג", מדגיש הרב פבזנר, "זה שכחסידים אנחנו מאמינים שלא יכול להיות סתם מאסר לאיש בסדר גודל של האלתר-רבי (אדמו"ר הזקן). הכל מגיע מלמעלה. זה כך, כמובן, לכל אדם. האלתר-רבי עצמו הסביר שלמעלה היה ספק אם כדאי שיפרסמו את החסידות בצורה נרחבת, שכולם ישמעו, או שלא כדאי ורק יחידי סגולה ילמדו את זה כי העולם עדיין לא מוכן לכך. אחרי שהוא יצא הוא אמר שהגזירה נתבטלה ועכשיו צריכים לפרסם חסידות כך שכל יהודי ידע. האמירה החסידית 'יפוצו מעיינותיך חוצה' התחזקה אחרי פטרבורג". במכתב משנת 1801 סיפר רבי שניאור זלמן מלאדי שכשהיה בכלא הוא ראה בחלומו את המגיד ממזריטש ואת הבעל שם טוב, שסיפרו לו שיש עליו קטרוג בשמיים על כך שהוא מגלה דברי חסידות וכששאל אותם אם לחדול, הם אמרו לו שכיוון שהתחיל – ימשיך, וביתר שאת. אייכה פבזנר: "אחרי כמה דורות הרבי הרש"ב (רבי שלום דובער, האדמו"ר החמישי של חב"ד) אמר שיום זה נקרא 'ראש השנה לחסידות'. עם יציאתו לחרות, התחיל שלב חדש בהפצת תורת הבעל שם טוב, מייסד החסידות, שהרבי היה תלמידו. מאותו יום התקבלה מין גושפנקא להפיץ את מעיינות הבעל שם טוב. לפני שהאלתר-רבי היה במאסר, הוא היה אומר דברי תורה בקיצור. אחרי שיצא, דברי-התורה שלו היה יותר באריכות ובהרחבה, כדי להסביר לאנשים כך שכל אחד יוכל להבין". האם גם הצטרפו לחב"ד עוד חסידים? "כן", עונה הרב פבזנר ומספר על גדולתו של מייסד חסידות חב"ד. כשהצאר שמע על חכמת היהודי שבכלא, הוא הסתקרן לפגוש אותו ולבש בגדי סוהר, כדי שלא יזוהה. ברגע שנכנס, הרבי קם לכבודו. 'למה אתה קם לכבודי?', שאל הצאר, 'אני אדם פשוט'. 'לא, אתה המלך. כשנכנסת הרגשתי זאת', ענה לו הרבי וגם הוסיף: "מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיע", כשם שיש ייראה ממלכות השמיים, כך ממלכות הארץ. גם סיפור ה'אייכּה' מלמד על גדולתו. "אני בטוח שבכל התוועדות חסידים בי"ט כסלו חזרו עליו, לא רק אצלנו, בפטרבורג", אומר הרב ומספר: "היה שר מלומד שגם הוא שמע על גדולת האלתר-רבי ורצה לפגוש אותו. הוא נכנס ושאל איך הרבי מסביר את שאלת הקב"ה לאדם הראשון 'אייכה?', מה פירוש אייכה, הרי הקב"ה יודע הכל. האלתר-רבי ענה לו את התשובה של רש"י – כדי להיכנס עמו בדברים, שלא ייבהל שה' מדבר איתו. השר אמר: 'את זה אני יודע, אני רוצה לשמוע מה ההסבר שלך', אז האלתר-רבי הסביר לו שהכוונה של שאלת ה' לאדם הראשון ובעצם לכל אדם: אייכה, איפה אתה נמצא? מה פעלת בשנות חייך? הרבי הוסיף – 'למשל אתה, שחיית כך וכך שנים', וקלע למספר שנות חייו של השר, 'מה פעלת עד עכשיו ומה הן התוכניות שלך לעתיד? האם היטבת למישהו?'. יש לסיפור הזה תוכן גם לזמן הזה". אתה יכול להרחיב? "השאלה המפורסמת 'אייכה' למישהו שנמצא ברוסיה וגם בארץ היא רגשית ונוקבת. יש פה יהודים רבים – מאות אלפים, יש כאלה שטוענים שיותר ממיליון – שרחוקים מאוד מיהדות. השאלה היא מה אנחנו עושים איתם. אם נשאיר אותם כמו שזה היום, בתוך מספר שנים קשה יהיה לדעת כמה מהם יישארו חלק מהעם היהודי. זאת שאלה שצריך לשאול את כלל ישראל, 'אייכה', מה אנחנו עושים בשבילם היום? לפני עשרים-שלושים שנה כולם צעקו שצריך לעזור להם, כיום, כשאפשר לעזור, כולנו לא עושים מספיק. אם הם ייראו שעושים למענם כדי לקרב אותם, מאות אלפים יתקרבו ליהדות". אתם מקרבים ליהדות, אבל האם אתם גם מכוונים יהודים לעלות לארץ? "הסוכנות היהודית, חב"ד והמרכז הישראלי נתי"ב מוצאים ברוסיה שפה משותפת ויודעים שהדרך להעלות יותר יהודים, מתחילה בכך שהם ירגישו עצמם יהודים. אנחנו מבינים שיותר קל לחיות כיהודי בארץ מאשר ברוסיה ומכוונים אותם לעלות ארצה. למדינת ישראל זה חשוב גם דמוגרפית". הרב פבזנר, אתה רואה משהו סמלי בכך שהגעת לרוסיה? אולי סגירת מעגל? "כן, כל העם היהודי זה מעגל אחד גדול, אבל הסבא שלי נעצר כיוון שעסק ביהדות בלנינגרד ועכשיו הנכד שלו חוזר לאותו מקום כדי לפרסם יהדות".
לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
יישר כח ל'בשבע'
כ"ד כסלו ה׳תשס״ד
עיתון 'בשבע' מידי חודש נותן איזשהו כתבה בנוגע לחב"ד בפרט ועל הרבי בכלל יישר כח! שאתם לא מהאלה שבוחרים בזדון להתעלם מתנועה כזו ענקית ומכזה אגון שהוא 'בין לאומי' במלא מובן המילה.
והקרדיט הפעם - כמובן: לחגית ריטרמן!!!
עלו והצליחו, אף אחד לא יצליח עליכם, אין כמו ערוץ שבע הגדול שעוד יחזור אלינו ו-ב-ג-ד-ו-ל!!!!!!!
2.
הרב פעווזנר, קידוש שם ליובאוויטש
כ"ד כסלו ה׳תשס״ד
ידיד
עלה והצלח על כל פעילויותיך הברוכות
3.
ערוץ 7 ובשבע - אחים שלנו!
כ"ד כסלו ה׳תשס״ד
תודה
4.
Rabbi Pevzner
כ"ד כסלו ה׳תשס״ד
Rabbi Pevzner continues to work with great dedication, wisdom, and diligence. He is the truly comitted Shaliach, has revolutionized Peterburg Jewishly, And is only getting better and better. Would that many Shluchim emulate his dedication and achievements. He is a true pride to Lubavitch.
and to the entire Jewish world.
5.
לשליחות הנהדרות!
כ"ה כסלו ה׳תשס״ד
נחמי חוי ומירי אתן עושות עבודה נפלאה בהצלחה ותחזרו מהר הביתה!
אוהבת.........
חי"ה
6.
הרב פבזנר
כ"ה כסלו ה׳תשס״ד
יישר כח על השליחות המצליחה!
ולשליחות התורניות(שכבר עוד מעט ממש מסיימות את התורנות), עלו והצליחו נחמי מירי וחוי אתן עושות עבודה נהדרת.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.